Με βελτιωμένες γλωσσικές ικανότητες ανάπτυξης λόγου σχετίζεται η ακρόαση μουσικής κατά τη βρεφική ηλικία. Μελέτες αναδεικνύουν ότι μουσικά εκπαιδευμένα παιδιά σε σύγκριση με μουσικά μη εκπαιδευμένα παιδιά, έχουν καλύτερη γνωστική ανάπτυξη, ανώτερες ακουστικές και κινητικές ικανότητες και δεξιότητες ανάγνωσης, δακτυλογράφησης και λεξιλογίου. Τα παραπάνω αναφέρονται σε αναρτημένη ανακοίνωση με τίτλο «Μουσική εκπαίδευση, επίδραση στη νευροπλαστικότητα εγκεφάλου παιδιών και εφήβων» που παρουσιάζεται στο 50ό Συμπόσιο της Παιδιατρικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, το οποίο διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη.
«Νευροεπιστημονικές μελέτες σε μουσικούς ανέδειξαν δομικές και λειτουργικές αλλαγές στο εγκέφαλο συγκριτικά με μη μουσικούς. Καταδεικνύουν δομικές διαφορές στον όγκο συγκεκριμένων περιοχών γκρίζας ύλης, καθώς και διάταξη όγκου και ινών στη λευκή ύλη, τη μορφολογία, την πυκνότητα, τη συνδεσιμότητα και τη λειτουργική δραστηριότητα μεταξύ περιοχών του εγκεφάλου. Επίσης μεγαλύτερη χωρητικότητα μνήμης, καλύτερη λεκτική μνήμη», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση η οποία βασίστηκε σε βιβλιογραφική ανασκόπηση στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων PubMed όπου βρέθηκαν 12 μελέτες σχετικές με το θέμα.
Εξάλλου σε άλλη αναρτημένη ανακοίνωση με τίτλο «Η επίδρασης της μουσικοθεραπείας στα παιδιά με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού» αναφέρεται ότι αναδυόμενα στοιχεία μελετών δείχνουν ότι η χρήση μουσικών παρεμβάσεων και έκφρασης μέσω μουσικής έχει ευεργετικά αποτελέσματα στα παιδιά με ASD (διαταραχή φάσματος αυτισμού). «Η μουσικοθεραπεία επιδρά στην κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών με αυτισμό. Συμβάλλει στη βελτίωση, ενίσχυση κινητικών, γνωστικών, επικοινωνιακών, κοινωνικών δεξιοτήτων, αλληλεπιδράσεων, προσοχής, μείωση επιθετικότητας, βελτίωση αυτοεκτίμησης, ψυχικής υγείας γονέων και σχέσης γονέα-παιδιού», σημειώνεται.
Η ανακοίνωση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «απαιτείται περαιτέρω έρευνα σε μεγαλύτερα δείγματα παιδιών, διαφορετικά επίπεδα ASD, συννοσηρότητες, με τη χρήση νευροαπεικόνισης για περαιτέρω ανάδειξη και κατανόηση νευροβιολογικών συσχετισμών».
Μια άλλη αναρτημένη ανακοίνωση με τίτλο «Η επίδραση της θεραπείας τέχνης σε παιδιατρικούς ασθενείς» καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι θεραπείες τέχνης μπορούν να εφαρμόζονται και στην παιδιατρική, καθώς παρέχουν θετικά αποτελέσματα και υψηλότερη ποιότητα περίθαλψης στους παιδιατρικούς ασθενείς. Στην ανακοίνωση αναφέρεται πως ευρήματα μελετών δείχνουν ότι με την ενασχόληση με καλλιτεχνικές δημιουργίες όπως ζωγραφικής, χειροτεχνίας, σχεδίασης και παιχνιδιού οι παιδιατρικοί ογκολογικοί ασθενείς παρουσίασαν ενισχυμένη επικοινωνία με τα μέλη της οικογένειας και τους επαγγελματίες υγείας, βελτιώνοντας και την ποιότητα ζωής, που σχετίζονται με την υγεία. Επίσης, σημειώνεται ότι οι ασθενείς αυτοί εκφράζουν καλύτερα τα συναισθήματα, αναπτύσσοντας αποτελεσματικότερες ικανότητες αντιμετώπισης της νόσου και βίωσαν μείωση των δυσμενών παρενεργειών θεραπείας.