Υψηλή αυτοεκτίμηση – Πως να την κτίσετε

Όλοι θέλουν να έχουν υψηλή αυτοεκτίμηση, αλλά η καλλιέργεια της μπορεί να είναι εκπληκτικά δύσκολη.

Πολλοί από εμάς αναγνωρίζουμε την αξία της βελτίωσης των συναισθημάτων μας για τον ίδιο μας τον εαυτό.

Όταν μας αγαπάμε και μας δεχόμαστε, όχι μόνο αισθανόμαστε καλύτερα, αλλά είμαστε και πιο ανθεκτικοί.

Η κατάκτηση αυτής της σχέσης μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε καλύτερα καταστάσεις, όπως μια απόρριψη, μια αποτυχία και το άγχος.

Αλλά όσο υπέροχο κι αν είναι να αποδέχεσαι τον εαυτό σου, αποδεικνύεται ότι δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η αυτοεκτίμησή μας περιλαμβάνει τόσο τα γενικά μας συναισθήματα για τον εαυτό μας, όσο και το πώς νιώθουμε για τον εαυτό μας σε συγκεκριμένους τομείς της ζωής μας.

Όσο πιο σημαντικός είναι ένας συγκεκριμένος τομέας, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αντίκτυπός του στην καθολική αυτοεκτίμησή μας.

Επίσης πρέπει να υπάρχει και ένα μέτρο.

Η πολύ υψηλή αυτοεκτίμηση, όπως αυτή των ναρκισσιστών, είναι συχνά αρκετά εύθραυστη.

Διαβάστε επίσης:  Ξυπνάτε συχνά μέσα στη νύχτα; Δείτε που μπορεί να σας οδηγήσει αυτό

Τέτοιοι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται υπέροχα με τον εαυτό τους πολλές φορές, αλλά τείνουν επίσης να είναι εξαιρετικά ευάλωτοι σε κριτική.

Τούτου λεχθέντος, είναι σίγουρα δυνατό να βελτιώσουμε την σχέση με τον εαυτό μας, αν το κάνουμε με τον σωστό τρόπο.

Προσδιορίστε τις ικανότητές σας και αναπτύξτε τις
Η αυτοεκτίμηση χτίζεται με την επίδειξη πραγματικής ικανότητας και επιτεύγματος σε τομείς της ζωής μας που έχουν σημασία για εμάς.

Εάν είστε περήφανοι που είστε καλός μάγειρας, οργανώστε περισσότερα δείπνα.

Εάν είστε καλός δρομέας, εγγραφείτε σε αγώνες και προπονηθείτε για αυτούς.

Με λίγα λόγια, ανακαλύψτε τις βασικές σας ικανότητες και βρείτε ευκαιρίες που τις τονίζουν.

Αυτοεκτίμηση και κομπλιμέντα
Μία από τις πιο δύσκολες πτυχές της βελτίωσης της αυτοεκτίμησης είναι ότι όταν αισθανόμαστε άσχημα με τον εαυτό μας, τείνουμε να αντιστεκόμαστε περισσότερο στα κομπλιμέντα, παρόλο που τότε τα χρειαζόμαστε περισσότερο.

Διαβάστε επίσης:  Aσφαλή άσκηση στο σπίτι

Βάλτε, λοιπόν, στόχο στον εαυτό σας να ανέχεστε τα κομπλιμέντα όταν τα λαμβάνετε, ακόμα κι αν σας κάνουν να νιώθετε άβολα (και θα το κάνουν).

Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε τις αντανακλαστικές αντιδράσεις των φιλοφρονήσεων είναι να προετοιμάσετε απλές απαντήσεις.

Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας να τις χρησιμοποιεί αυτόματα κάθε φορά που λαμβάνετε καλά σχόλια (π.χ. «Ευχαριστώ» ή «Τι ευγενικό εκ μέρους σας να το πείτε»).

Με τον καιρό, η παρόρμηση να αρνηθείτε ή να αποκρούσετε τα κομπλιμέντα θα εξασθενίσει.

Παράλληλα η αποδοχή του εαυτού σας θα μεγαλώνει.

Αυτοεκτίμηση και αυτοκριτικήΕξαλείψτε την αυτοκριτική
Δυστυχώς, όταν δεν τα πηγαίνουμε καλά με τον εαυτό μας, είναι πιθανό να κάνουμε περισσότερο έντονη αυτοκριτική.

Πρέπει να αντικαταστήσουμε την αυτοκριτική με τη συμπόνια για τον εαυτό μας.

Συγκεκριμένα, κάθε φορά που ξεκινά ο αυτοκριτικός εσωτερικός μονόλογος σας, αναρωτηθείτε τι θα λέγατε σε έναν αγαπημένο σας φίλο αν ήταν στην περίπτωσή σας και κατευθύνετε αυτά τα σχόλια στον εαυτό σας.

Διαβάστε επίσης:  Ωφέλιμη και ασφαλής άσκηση μετά την πανδημία

Αν το κάνετε αυτό, θα αποφύγετε να βλάψετε περαιτέρω την αυτοεκτίμησή σας με επικριτικές σκέψεις και θα συμβάλετε στην οικοδόμησή της.

Για περισσότερη αυτοεκτίμηση επιβεβαιώστε την πραγματική σας αξία
Η ακόλουθη άσκηση έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στην αναζωογόνηση της αυτοεκτίμησής σας.

Κάντε μια λίστα με τα προτερήματα που έχετε που έχουν νόημα στο συγκεκριμένο πλαίσιο.

Στη συνέχεια, επιλέξτε ένα από τα στοιχεία της λίστας σας και γράψτε ένα σύντομο δοκίμιο (μία έως δύο παραγράφους) σχετικά με το γιατί είναι πολύτιμα.

Κάντε την άσκηση κάθε μέρα για μια εβδομάδα ή όποτε χρειάζεστε τόνωση της αυτοεκτίμησης.

Η ουσία είναι ότι η βελτίωση της αυτοεκτίμησης απαιτεί λίγη δουλειά.

Πρέπει να αναπτύξετε και να διατηρήσετε πιο υγιείς συναισθηματικές συνήθειες.

Αν τα καταφέρετε όμως θα έχετε μεγάλη συναισθηματική και ψυχολογική απόδοση.

ΠΗΓΗy-o.gr